خدمات نوآورانه، شاه‌کلید بازار گردشگری ایران

 جواد فیاض/تورینوفا: گردشگری، به‌عنوان یکی از صنایع پویای جهان، نقشی اساسی در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشورها ایفا می‌کند. در ایران نیز این صنعت با تاریخچه‌ای طولانی و غنی، همواره موردتوجه بوده است. بااین‌حال، برای بهره‌برداری کامل از پتانسیل‌های گردشگری و به‌روز ماندن در این صنعت، نیاز به نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین کاملاً احساس می‌شود. محمدصادق امین شریعتی، رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ گردشگری اقامت ۲۴ و دکتری مدیریت، در گفت‌وگو با رسانه خبری – تحلیلی نوآوری گردشگری «تورینوفا» به بررسی وضعیت نوآوری در گردشگری ایران پرداخته و نقش و تلاش‌های اقامت ۲۴ در این زمینه را تشریح می‌کند.

اقامت ۲۴ پیشرو در نوآوری گردشگری ایران

 به گفته امین شریعتی: هلدینگ اقامت ۲۴ که از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده است، به‌عنوان قدیمی‌ترین پلتفرم گردشگری در ایران شناخته می‌شود. این مجموعه با پوشش بیش از ۲۰۰۰ مجموعه اقامتی و همکاری با بیش از ۴۵۰ وبگاه و اپلیکیشن مختلف، نقشی کلیدی در تحول و بهبود خدمات گردشگری ایفا می‌کند. اقامت ۲۴ با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، تلاش می‌کند تا تجربه‌ای بهینه و متنوع برای مسافران فراهم آورد و گردشگری ایران را به سطح بالاتری برساند.

 امین شریعتی با اشاره به قدمت طولانی صنعت گردشگری در ایران، بیان می‌کند که این صنعت در حال تحول و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین است. او معتقد است که در دهه اخیر، گردشگری ایران خیزش خوبی در استفاده از فناوری‌های جدید داشته است. به عقیده وی حوزه گردشگری یک صنعت فعال بین‌المللی است و در بسیاری از کشورهای دنیا مهم‌ترین صنعت درآمدزا محسوب می‌شود. در ایران نیز چه در حوزه سیاحت و چه در حوزه زیارت از قدمت زیادی برخوردار است.

 اهمیت نوآوری در گردشگری

 نوآوری در صنعت گردشگری می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر تمامی جنبه‌های این صنعت داشته باشد. از بهبود تجربه کاربر و افزایش رضایت مشتری تا افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، نوآوری می‌تواند به‌عنوان یک محرک قوی در رشد و توسعه صنعت گردشگری عمل کند. استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها، اینترنت اشیا (IoT)، و واقعیت افزوده (AR)، به گردشگران این امکان را می‌دهد که تجربه‌ای شخصی‌سازی شده و بهینه داشته باشند.

 استفاده از فناوری‌های روز و نوآوری‌های مانند هوش مصنوعی، تأثیر قابل‌توجهی در بهبود کیفیت خدمات و توسعه بازار گردشگری دارد. امین شریعتی معتقد است که عملکرد فعالیت‌های اقتصادی به‌صورت سنتی محدود بوده و فناوری‌های نوین امکانات و خدمات متفاوتی را در اختیار می‌گذارند. وی در ادامه گفت‌وگو با تورینوفا عنوان کرد: برای ما به‌عنوان یک کسب‌وکار، تفاوت‌های میان استفاده از شیوه‌های سنتی با استفاده از فناوری‌های روز مثل هوش مصنوعی، به‌وضوح در حجم بازار و گستردگی آن مشاهده می‌شود. ما محدود به موقعیت فیزیکی نیستیم و به‌صورت کشوری و حتی بین‌المللی فعالیت می‌کنیم درحالی‌که تقریباً همه فعالیت‌های یک آژانس مسافرتی سنتی صرفاً محدود به موقعیت مکانی آن است. این فناوری‌ها به ما کمک می‌کنند تا کیفیت خدمات را بهبود بخشیم و نظرسنجی‌ها و رضایت‌سنجی‌های مشتریان را بادقت بیشتری انجام دهیم.

 نقش فناوری‌های هوشمند در بهبود خدمات گردشگری

 یکی از فناوری‌هایی که تأثیر زیادی در صنعت گردشگری دارد، هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی می‌تواند به بهبود تجربه مشتری از طریق ارائه پیشنهادهای شخصی‌سازی شده و خدمات مبتنی بر نیازهای خاص هر فرد کمک کند. این فناوری همچنین می‌تواند در مدیریت تقاضا و بهینه‌سازی منابع، نقشی کلیدی ایفا کند. به‌عنوان‌مثال، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به پیش‌بینی تقاضاهای گردشگری و تنظیم قیمت‌ها به‌صورت پویا کمک کنند که این امر می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری و سودآوری شود.

 امین شریعتی تمامی افراد جامعه که در حوزه گردشگری دخیل هستند را به سه گروه تقسیم می‌کند. این سه گروه که هر کدام برداشت خاص خود از فناوری‌های جدید را دارند شامل خدمات‌دهندگان مثل مراکز اقامتی و شرکت‌های مسافربری، کاربر یا مشتری به‌عنوان شخص گردشگر و مجموعه‌های مانند اقامت ۲۴ به‌عنوان رابط و پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات می‌شود. وی در ادامه و در تشریح نقش فناوری‌های نوین برای این سه گروه عنوان کرد که برای پلتفرم‌های ارائه خدمات، فرایندهایی مانند رضایت‌سنجی مشتریان با استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند در زمینه بهبود کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و ذائقه‌شناسی مشتری در جهت ارائه خدمات و بازاریابی‌های بعدی کمک‌کننده باشد.

 برای خدمات‌دهندگان هم فرایند نسبتاً مشابهی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال یک هتل در شهر اصفهان استفاده از این فناوری‌های جدید می‌تواند در بحث جذب مشتری و بازاریابی بسیار مؤثر و کارآمد باشد. همچنین استفاده از ابزارهای نوین برای شناخت و رصد فعالیت رقبا در زمینه نرخ‌گذاری و رقابت سالم با سایر خدمت‌دهندگان کارآمد است.

 از طرف دیگر این فناوری‌های جدید برای کاربر هم مزیت‌های فراوانی دارد. گردشگر با استفاده از این ابزارها به خود حق انتخاب می‌دهد و می‌تواند متناسب با ذائقه و توان مالی شکل سفر خود را انتخاب کند، کیفیت ارائه خدمات خدمت‌دهندگان مختلف را بسنجد و مقایسه کند و از نظرات و تجربیات مشتریان قبلی استفاده کند و نقاط ضعف و قوت آنان را به‌خوبی بشناسد.

 امین شریعتی با اشاره به اهمیت تجربه کاربر در صنعت گردشگری، می‌گوید: استفاده از فناوری‌های نوین به ما امکان می‌دهد تا خدمات متنوع‌تری را ارائه دهیم و تجربه‌ای بهینه و شخصی‌سازی شده برای مشتریان فراهم کنیم. به‌عنوان‌مثال، اقامت ۲۴ با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، امکان رزرو آنلاین بلیت هواپیما، محل اقامت و حتی گشت‌ها و تفریحات مختلف را فراهم کرده است. این امکان به گردشگران اجازه می‌دهد تا با خیال راحت و بدون نگرانی از مشکلات احتمالی، سفر خود را برنامه‌ریزی کنند.

 چالش‌ها و راهکارها برای توسعه نوآوری در گردشگری

 یکی از چالش‌های اصلی در پیاده‌سازی شیوه‌های نوآوری در صنعت گردشگری ایران، ضعف در جذب گردشگران خارجی است. امین شریعتی اشاره می‌کند که هنوز پلتفرم جامع به زبان‌های انگلیسی، عربی یا حتی روسی و ترکی به‌عنوان یک ظرفیت بالقوه برای جذب گردشگران خارجی وجود ندارد. وی با اشاره به تلاش‌های اقامت ۲۴ برای رفع این مشکل، می‌گوید: ما با سرمایه‌گذاری در چند کشور خارجی و باز کردن حساب‌های بین‌المللی سعی کرده‌ایم این مشکل را حل کنیم. رویکرد ما و توصیه‌مان به فعالان این حوزه این است که از تمامی ابزارها و فناوری‌های روز برای تقویت حوزه گردشگری خارجی و ورود آن‌ها به ایران استفاده کنند.

 محمدصادق امین شریعتی رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ گردشگری اقامت ۲۴ به‌عنوان یکی از فعالان حوزه گردشگری ایران، به آینده روشن صنعت گردشگری ایران با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین امیدوار است و معتقد است که با رفع چالش‌ها و حمایت‌های دولتی، این صنعت می‌تواند به یکی از مهم‌ترین منابع درآمدزای کشور تبدیل شود. تلاش‌های هلدینگ اقامت ۲۴ نیز نمونه‌ای از حرکت‌های نوآورانه در این مسیر است که می‌تواند الگویی برای سایر فعالان این حوزه باشد. با استفاده از فناوری‌های نوین و بهره‌گیری از نوآوری، می‌توان تجربه‌ای بهینه و جذاب برای گردشگران فراهم کرده و صنعت گردشگری ایران را به سطح بالاتری ارتقا داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *