متاورس و گردشگری

سیدمحمدرضا سرابی – پژوهشگر نوآوری گردشگری

گردشگری یک صنعت بسیار مهم برای تولید ناخالص داخلی جهان است که از اقتصاد جهانی حمایت می کند. از لحاظ تاریخی، صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی  (hospitality) جزو اولین‌هایی بوده است که چنین فناوری‌های پیشرفته‌ای را به کار گرفته است. صنعت گردشگری یک بخش بسیار رقابتی است و پیشرفت‌های تکنولوژیکی بر تمایز کالاها و خدمات تأثیر گذاشته است. صاحبان مشاغل گردشگری باید آگاه و با فناوری‌های فراگیر آشنا باشند تا بتوانند با نسل بعدی اینترنت سازگار شوند، زیرا پیش‌بینی می‌شود که متاورس بسیاری از صنایع را متحول کند. به گفته تحلیلگران، انتظار می‌رود با وجود متاورس رشد بخش سفر و گردشگری در سال 2026 به 1882میلیارد دلار برسد.

ظهور متاورس در بخش سفر و گردشگری، تکامل نتیجه  ARو VR است. هتل‌ها، خطوط هوایی، رستوران‌ها و سایر کسب‌وکارهای گردشگری باید از آخرین پیشرفت‌های تکنولوژیک استفاده کنند تا قدیمی نشوند. مصرف تجربه بر مصرف فیزیکی غلبه خواهد کرد و مثال استاروود که اولین شرکت مهمان‌نوازی بود که در Second Life افتتاح شد، این را ثابت می کند. فن‌آوری‌های به روز همچنین به صنعت گردشگری کمک می‌کند تا تجربه سفر را به روش‌های جدید بهبود بخشد و غنی کند. با این حال، گردشگری سنتی همچنان وجود خواهد داشت. متاورس جایگزین گردشگری سنتی نخواهد شد، بلکه تنها شیوه سفر امروز مردم را بهبود خواهد بخشید. سفرهای سنتی و مجازی در یک تجربه جدید گردشگری جامع ترکیب خواهند شد. جامعه متاورس همیشه آنلاین خواهد بود و در مقایسه با پلتفرم‌های دوبعدی، این ارتباط پس از خروج از سیستم قطع نخواهد شد. با کمک متاورس، کاربران می‌توانند در رویدادها و سمینارها در حالی که انگار حضور دارند ولی بدون نیاز به سفر، شرکت کنند. بنابراین، متاورس تهدیدی برای صنعت گردشگری نیست، زیرا انتظار دارد تجربه سفر را در تمام مراحل بهبود بخشد.

مثال‌های واقعی در بخش گردشگری با استفاده از فناوری‌های همه جانبه ثابت می‌کنند که فناوری بخشی از این صنعت است و به بهبود تجربه مشتری و همچنین شیوه‌های تجاری به طور کلی کمک می کند. فناوری واقعیت‌افزوده به بازدیدکنندگان امکان تعامل واقعی با زمان یا مکان و دریافت محصولات گردشگری و خدمات را می‌دهد.

مسافرخانه پریمیر نقشه‌هایی را در اتاق‌ها قرار داده است که مهمانان می‌توانند با دستگاه‌های تلفن همراه خود به آنها اشاره کنند و با استفاده از فناوری واقعیت‌افزوده، مهمانان می‌توانند از نزدیک‌ترین جاذبه های منطقه مطلع شوند. علاوه بر این، هتل هنرهای سایگون ویتنام برنامه‌ای ایجاد کرد که از فناوری واقعیت افزوده پشتیبانی می‌کند و یک تور پانوراما ارائه می‌دهد که امکانات هتل، امکانات رفاهی و جاذبه‌های اطراف را نیز ارائه می‌دهد. هتل‌های ماریوت نیز در حال آزمایش این فناوری‌ها هستند. انتظار می رود که متاورس مردم را به بازدید از مکان‌های جدید ترغیب کند. مثلا بازی معروف Pokémon GO روی دستگاه‌های موبایل با استفاده از فناوری AR مسافران زیادی را در سراسر جهان وسوسه کرده است تا به سفر و کشف مکان‌های جدید بپردازند. این ثابت می‌کند که صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی می تواند با استفاده از فناوری‌های AR و VR به سطوح جدید خدمتی برسد. با بهبود تجسم و سفارشی‌سازی، AR می‌تواند تعاملات با خدمات گردشگری را ساده کند.

متاورس یک دنیای موازی مجازی ارائه می‌دهد که از هوش برای غنی‌سازی محیط واقعی، کالاها و خدمات به عنوان یک محیط آنلاین مشترک استفاده می‌کند. متاورس این تجربیات را در دنیاهای دیگر با ارزش می‌کند. زیرا هم دنیای مجازی و هم دنیای واقعی را به هم اتصال می‌دهد و ارتباط و تعامل بین افراد و مشاغل را تسهیل می‌کند. برای تجربه لذت‌بخش در گردشگری، آنچه اهمیت دارد این است که این دو جهان به هم مرتبط باشند، بنابراین مسافر از هر دوی آنها بهره‌مند خواهد شد. استفاده بالقوه متاورس در صنعت مهمان‌نوازی لایتنهاهی است. هتل‌داران از فناوری همه‌جانبه برای تبلیغ خدمات خود، افزایش پیشنهادات مهمان‌نوازی و فروش تجربیات مجازی برای رشد سهم بازار خود و بهبود شهرت شرکت استفاده می‌کنند. در نتیجه، متاورس یک دنیای بازاریابی جدید را با بسیاری از رویکردهای جدید برای دستیابی به مشتریان بالقوه برای ارائه‌دهندگان خدمات گردشگری نشان داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *